Sunday, June 12, 2011

Diet Yang Sihat

Salam semua.... ni entri yang serius sket. Kalau cakap pasal diet mesti semua orang ingat nak kurus. Nilaa masalahnya, orang kita salah tafsiran mengenai diet. Diet sebenarnya... err err, apa yer?
~Piramid makanan yang terbaru~  
Diet sebenarnya adalah amalan pemakanan yang sihat dan teratur ( Ref : buku Bio ). So lain kali kalau nak diet maknanya korang bukan nak kurus tapi cuba makan ikut cara yang betul. Contohnya makan ikut 'Food Pyramid'. Tak kisah la piramid makanan tuh, tapi yang penting kita kena jaga pemakanan seharian kita. 


Takut kot dengar pasal wabak E.coli . Korang tak takut ke? So,meh Miz nak share sket cara diet yang sihat dan tak membebankan.

Kurangkan pengambilan makanan bergoreng ( ikan ayam goreng ) sebaliknya tukar kepada teknik memanggang atau bakar ( ikan bakar ayam panggang )
boleh try sekarang...  
Jangan biasakan diri dengan makanan manis dan minuman bersoda

Amalkan senaman, paling kurang pon senaman simple kat umah contohnya sapu sampah, mop lantai ( sambil dengar lagu Hannah Montana best jugak )

Makan banyak banyak sayuran dan buah - buahan sebab ini makanan yang ideal untuk kurangkan berat badan!
jom makan salad!!!
Makan banyak kali tapi dalam kuantiti yang sedikit

Minum air kosong ikut kuantiti yang ditetapkan ( 8 gelas sehari ) kalo lebih nanti badan menggeleber

Tambahkan pengambilan kekacang dalam pemakanan seharian
yang allergic jangan la makan...
Buat diari atau jurnal untuk catat makanan yang dimakan setiap hari

Minum paling kurang 2 gelas susu rendah lemak setiap hari
lemak berkrim
Makanan tambahan seperti vitamin perlu tetapi mesti dapatkan pengesahan doktor ataupun tengok testimoni produk tu dulu ;)

Okeh, senang jer kan. Tak payah pegi pusat kecantikan ke slimming tu, slimming ni ( ^_^ )

Ditulis oleh.....

14 comments:

Nonie said...

nonie amalkan diet y sihat..suke mkn aym pnggng.hehe ^_^

Ihsan Arifin said...

susu susu ;)

apik pehe said...

wohhh..apik dokleh napok makanang,,sero nok sumbak jah ..hehe

Miz Novexx said...

waaa... lepas ni bolehlaa tempah ayam panggang ngan nonie (^_-)

Miz Novexx said...

Ihsan Ariffin... kenapa susu susu, bukan susu jer ke?


Apik Pehe sokmo gitu... siye ke perot apik kalu pakak duk sumbak jah, hihihihi

Raji and Yeen said...

erk ak slalu minum susu full cream xD
kne tuka lah pasnih..
hohoho btw ecoli tu ap o.O

Abang Stalker said...

E-COLI, E-COLI,E-COLI,E-COLI, E-COLI,E-COLI,..HAHAHA.nk gelak je. :P len mcm ek.ptt le bdk tu slim river,diet sihat rupanya. :) baik la cik doktor..pasni sy amalkn permakanan sprti diatas.tp skrg sy batuk da 2mggu x benti2+drh.adakah itu E-COLI?

AdaApe..? said...

aym panggang eh...ok2..bleh try ni..hihi :)

muhamad hanif said...

perempuan memang suka diet yang tak sehat..


ahahahahah

ibnubaba_04 said...

klu nk gemuk cmne plak??nk diet x susah pon..x yah mkn nasi 3 bulan pon dh leh kurus kering

hana nabihah said...

alalala..naper la kite malas nak amalkan diet ni :(

Nur Ayuni said...

orang melayu, suka makanan bergoreng dan bersantan, camne nak kurus? hahaha. :P

tikin said...

huhu..xske sayur yg pahit2..hehehe =.="

En.Perghh said...

nampak sedap.. huhuhuhu.. nak diet!!! den da gomok da ni haa...